1 juni 2022

Weet Waar Je Koopt: lancering landelijke bewustwordingscampagne ticketverkoop

Om het Nederlandse publiek bewuster te maken van het bestaan van secondary ticketing en met name de grote risico’s die hierachter schuilen, lanceert stichting Weet Waar Je Koopt een uitgebreide landelijke bewustwordingscampagne. De vernieuwde website www.weetwaarjekoopt.nl is hierbij hét platform waar je leest hoe en waar je het beste ticket(s) aan kunt schaffen en via welke kanalen de consument dat vooral níet moet doen. Ook kan men er terecht voor concrete tips bij oplichting.

Daarnaast wordt  het officiële Weet Waar Je Koopt keurmerk gepresenteerd. Het logo van Weet Waar Je Koopt is gedeponeerd bij het merkenregister en mag alléén met toestemming van de stichting gebruikt worden. Op deze manier is er controle en wordt onrechtmatig gebruik ervan voorkomen. Bovendien kan de live entertainmentbranche hiermee gezámenlijk een vuist maken en ervoor zorgen dat ook ná 2022 de noodzakelijke campagnes kunnen voortbestaan.

Weet Waar Je Koopt

Vanaf 2020 is Weet Waar Je Koopt een officiële stichting, waar ook de VNPF en VVEM een belangrijk onderdeel van uitmaken. Er wordt sindsdien hard gewerkt aan een nieuwe landelijke campagne. Nu de sector weer volop draait, en zo ook de secondary ticketpartijen, is het hoog tijd om deze campagne te lanceren. Vanaf vandaag tot en met het najaar draait er een grote online campagne. Tevens worden er voorlichtingsvideo’s verspreid en zal Weet Waar Je Koopt tijdens het drukke evenementenseizoen ook offline niet onopgemerkt blijven. Samen met de vernieuwde website streeft Weet Waar Je Koopt ernaar om consumenten te beschermen tegen de risico’s van secondary ticketing. Tweedehands ticketverkoop is uiteraard niet meer weg te denken uit de samenleving, maar tegen frauduleuze doorverkoop moet gezamenlijk opgetreden worden. Het structureel opkopen van toegangskaarten door websites die zich voordoen als officieel voorverkoopadres, is helaas niet zomaar uit te bannen en campagnes blijven zodoende hardnodig.