Spotify stijgt wereldwijd naar 433 miljoen abonnees
02/09/2022

De streamingdienst kent nu maandelijks wereldwijd 433 miljoen actieve gebruikers. Binnen deze groep zijn 118 miljoen zogeheten premium abonnees. Spotify heeft een stijging van maar lieft 19 procent doorgemaakt, de grootste stijging in een kwartaal tot dusver. Deze stijging is ook hoger dan ze zelf verwachtte, aldus Spotify. Ze wijst marketingacties en Premium Family-abonnementen aan als belangrijke aanjagers van de groei.

Er zijn in totaal 118 miljoen gebruikers die voor de dienst betalen. De overige 315 miljoen gebruikers luistert gratis, maar met advertenties. Spotify is het meest populair in Europa met 32 procent gebruikers, gevolgd door Noord-Amerika (22 procent) en Latijns-Amerika (22 procent), de rest van de wereld is met 24 procent goed voor de rest. Spotify draaide daarnaast een operationeel verlies van 194 miljoen euro. Volgens de streamingdienst heeft dat onder dit onder meer te maken met een toename in personeelskosten en uitgave aan advertenties.

Meer details over het afgelopen kwartaal zijn hier te lezen en te beluisteren.

Position Paper
Het samenwerkingsverband van de Nederlandse popmuziek formuleert hierin een prioriteitenlijst met investeringen die noodzakelijk zijn om de succesvolle nederpop haar positie te doen behouden en de kansen die de internationale markt biedt te benutten.