
EKKO en Friendly Fire testen prijssegmentatie bij concerttickets
Sinds januari 2025 loopt in Utrecht een pilot rond prijssegmentatie bij concerten, een initiatief van poppodium EKKO en concertorganisator Friendly Fire.
Doel is om de betaalbaarheid voor bezoekers met een kleiner budget te vergroten en tegelijk de financiële haalbaarheid voor artiesten en podia te waarborgen. De organisaties hebben nu de eerste resultaten gedeeld van de pilot.
Tijdens de eerste helft van 2025 vonden elf concerten plaats op drie locaties (EKKO, ACU en Brewpub de Kromme Haring). Voor deze shows werden drie prijscategorieën aangeboden: regulier, een lager tarief (“minder te besteden”) en een hoger tarief (“meer te besteden”).
Resultaten eerste halfjaar
Uit de evaluaties blijkt dat 73% van de kopers van een goedkoper ticket dit deed omdat zij het reguliere tarief te hoog vonden, niet omdat zij de prijs onredelijk achten. Tegelijkertijd gaf 91% van deze groep aan dat zij vaker concerten zouden bezoeken wanneer de tickets goedkoper waren.
Aan de bovenkant koos 74% van de bezoekers die een “meer te besteden”-ticket kochten bewust voor deze optie, vaak met als reden ondersteuning van EKKO of een specifieke artiest. De stap van €5 extra werd door een groot deel echter als relatief groot ervaren.
Gemiddeld waren kopers van een goedkoper ticket jonger (23,9 jaar) dan reguliere bezoekers (34,8 jaar). Kopers van een duurder ticket lagen daar met 43,8 jaar ruim boven.
Financiële effecten
In totaal werden 1.880 van de 2.360 beschikbare tickets verkocht, goed voor een bezettingsgraad van bijna 80%. De gemiddelde ticketprijs lag op €14,23 regulier, €9,23 voor de lage categorie en €19,23 voor de hogere. De pilot leidde tot €665 extra inkomsten uit hogere tickets en €900 gemiste inkomsten door lagere tickets, resulterend in een netto pilotkost van €235.
EKKO en Friendly Fire verlengen de pilot tot eind 2025. Verdere resultaten worden later dit jaar gedeeld.